Johan-Bakker.reismee.nl

Knife making, jade carving and the glaciers!

De titel zegt alweer genoeg...ik heb weer het nodige gedaan!

Ik had het verhaal van knifemaking al een keer getypt en online gepost maar mogelijk door een foutje van de website is dit niet door gekomen dus bij deze nog een keer!

Ik was de genoemde ochtend iets te vroeg dus heb eerst maar een wandeling gemaakt op het strand! Vervolgens ben ik richting het knifemaking gereden. Bij aankomst stonden er inmiddels almeer mannen te wachten. We kregen onze werkkleding uitgereikt en vervolgens kregen we wat informatie van Steve, the teacher. We kregen wat veiligheidsregeltjes uitgelegd en informatie over het materiaal wat we gingen gebruiken. Vervolgens kregen we een stuk staal welke we in het smidsvuur moesten steken. We gingen op deze manier het staal opwarmen om vervolgens met een hamer vorm aan ons mes te geven. Ik had het idee dat we allemaal maar wat deden maar uit eindelijk kreeg ik er toch een beetje de vorm zoals ik mijn mes wilde hebben. Vervolgens een afkoelingsproces en verder met het maken van het handvat. Stukjes hout op maat zagen, spijkertjes slaan en schuren. Alles begon al enigzins vorm te krijgen.Vervolgens hadden we lunchpauze. Toen we terug kwamen had Steve het een en ander voor ons gedaan om het iets gemakkelijker te maken! En toen leek het mes al aardig af. Maar niets was minder waar. Daarna gingen we het mesblad schuren, schuren en nog eens schuren. Om vervolgens jawel nog meer te schuren en daarna met de hand nog meer te schuren. Maar het resultaat mocht er zijn. Op een gegeven moment kon ik mezelf in the blade zien! Uit eindelijk had het nog veel fijner gekund maar volgens Steve waren we dan dagen aan het schuren geweest om pas echt tot een fijn resultaat te komen. Ik was happy genoeg met het resultaat zoals ik het nu kon zien. Daarna gingen we alles in de wax zetten om te eindigen met Barrypagne. Zelfgemaakte champagne uit Barrytown. Wat wil je nog meer. En zo kwam deze geweldige dag tot een eind! Prima vermaakt. En als ik tijd over had gehad dan had ik het zo nog eens gedaan!

Vervolgens ben ik terug gereden naar Punaiki (geloof ik). Om daar een camping aan het strand te bezoeken. Heerlijke biertjes gedronken bij zonsondergang om de dag pas echt goed af te sluiten. De volgende dag ging ik naar de gek gevormde rotsen, pancakerocks en de blowholes. Helaas, ondanks het feit dat ik enorm lang gewacht heb op de hoogte van de vloedlijn, werkten de blowholes vandaag niet. Toch heerlijk even gewandeld en de pancakerocks bekeken. Daarna door gereden naar Hokikita, greenstone town. Hier wordt de beroemde greenstone gevonden en bewerkt. Greenstone ook wel Jade genoemd. Aangezien de voorspellingen voor de volgende dag slecht waren en het inmiddels al begonnen was met regenen besloot ik om mezelf in te boeken voor wederom een creatief dagje. Ik besloot om mijn eigen greenstone carving te maken. Dus ik ben die avond flink aan de slag gegaan om tot een eigen ontwerp te komen en dat valt nog niet mee aangezien er al zoveel ontwerpen zijn. Maar uit eindelijk wist ik tot een ontwerp te komen zie de foto's. Voor degene die willen weten waarom dit ontwerp: De golf van de oceaan in het midden, de wing met teardrops voor vrijheid en emotie en de cirkelspiraal vorm voor de Maori betekenis: The spiral is a Koru, represents the fern frond as it opens bringing new life and purity to the world. It also represents peace, tranquility and spirituality along with a strong sense of regrowth or new beginnings.
The Koru is also often associated with nurturing so when interlocked with others is frequently used to represent the strength and purity of a loving relationship within a family.

Officieel mag ik het niet aan mezelf geven maar aangezien ik het zelf gemaakt heb moet dat toch goed gekeurd worden! Dus de volgende dag begon ik vroeg in de ochtend aan mijn carving. Wat eigenlijks inhield, slijpen schuren poetsen en druk bezig zijn. Het resultaat is naar mijn idee behoorlijk goed geworden ik ben tevreden! Nadat ik mijn carving had gemaakt ben ik doorgereden naar de Frans Jozef Glacier. Toen ik daar aankwam was het prachtig weer. Ik ben toen gelijk maar door gereden naar de Glacier zelf om aldaar een wandeling naar de Glacier te maken. Helaas kon je er niet heel dicht bij komen ivm instortings gevaar. Maar toch een prachtige wandeling gehad. Voor de volgende dag was redelijk weer voorspeld, en dagen daarna niet meer, dus had ik een helihike geboekt voor de Foxglacier. De volgende ochtend door gereden naar de foxglacier om daar een helihike te doen. Met een helicopter de glacier op om vervolgens daar een wandeling te maken en mooie plaatjes te schieten. Geweldige ervaring. Na deze ervaring in de auto gestapt en nu zit ik inmiddels bij Lake Wanaka. Hier wacht ik even twee dagen op mooi weer om nieuwe avonturen te gaan doen. Namelijk Syberian experience: een vlucht, hike, jetboat experience. En mijn skydive in Nieuw Zeeland! Woehoeoeoeo....Nu enjoy the pics en tot een volgende keer maar weer...!

Groetjes...

Reacties

Reacties

Ria en jan

Hoi Johan, ik zie het alweer. De tijd vliegt om, daar bij jou. Je werkstukken mogen er zijn. Moeie creatieve vrijtijds besteding. De foto's zijn ook weer geweldig mooi geworden. En de helicoptertocht naar de glacier is indrukwekkend. Ontzettend veel plezier met de Syberian experience.

Johannes en Akke

Alles oke hier in Friesland, we genieten van je verhalen!
Wat een prachtige natuur daar in NZ.

Judith

Idd prachtige foto's. Je vertrekt nou (denk ik) richting zuiden, en de natuur is daar nog mooier..
Vergeet niet ook ff naar Queenstown te gaan. Leuk plaatsje waar je veel outdoor activiteiten kunt doen.
In het zuiden is er ook een rijroute die heet de Southern Scenic route. Een prachtige weg om te volgen van het zuiden naar de oostkust.
We genieten nog steeds van je verhalen en foto's.

Oppassen jij, en vooral blijven genieten!!!

Jud.x

Peter & Marianne

Zo te lezen heb je het nog prima naar je zin!! ;-)

Andrea (zusje Peter) zit in precies dezelfde omgeving nu... elkaar nog niet tegengekomen dus? Al lijkt het me ook gek om een Jouster tegen te komen aan de andere kant van de wereld, hahaha!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active